
1 

 

‘INDECENT AND SUGGESTIVE PICTORIAL MATTER’: BANNING PICTURE 

POST IN IRELAND  

 

 

Abstract 

As an innovative photojournalism publication with a left-of-centre worldview, Picture Post 

was hugely popular in Ireland but also has the distinction of being one of the most frequently 

banned periodicals in early twentieth-century Ireland. Senior church figures and morality 

campaigners viewed its photojournalism as indecent and obscene and engaged in a sustained 

decades-long battle to ban the publication. Utilising records held at the National Archives of 

Ireland, this article examines the campaign against Picture Post as a case study to offer a deeper 

comprehension of the Catholic Church inspired crusade against popular ‘foreign’ and 

‘immoral’ publications. Understanding the motivations and rationale for targeting periodicals 

such as Picture Post is central to illuminating not just the censorship mentality that dominated 

Irish life in the period under consideration but is central also to appreciating the rational offered 

by morality campaigners in favour of the Irish censorship regime.  

 

 

Keywords 

Picture Post, Ireland, censorship, photojournalism, Catholic Church, periodicals   

 

 

Introduction  

As an innovative photojournalism publication with a left-of-centre worldview, Picture Post 

was hugely popular in Ireland but also has the distinction of being one of the most frequently 

banned periodicals in early twentieth-century Ireland. While its politics – which advocated 

greater state involvement in welfare and healthcare – would have been anathema to the 

‘vocationalist’ position of the Catholic Church in Ireland, and while the Irish Catholic Standard 

newspaper regularly took issue with Picture Post’s critiques of Irish social organisation, its 

banning always related to issues of morality.1 Senior church figures and morality campaigners 

viewed its photojournalism as indecent and obscene and engaged in a sustained campaign to 

ban the publication. Utilising records held at the National Archives of Ireland, this article 

examines this campaign to offer a deeper understanding of the Church inspired crusade against 

popular ‘foreign’ and ‘immoral’ publications. The archives demonstrate an acute sensitivity on 



2 

 

the part of Catholic moral entrepreneurs to images that might be construed as ‘suggestive’ of 

immorality. In section one, a brief overview of the origins and legislative provisions relating 

to print censorship in Ireland is presented alongside a description of the type of content targeted 

by morality campaigners and an outline of the difficulties they encountered in establishing a 

case against periodicals. Section two examines the origins and worldview of Picture Post while 

sections three and four offer a detailed examination of the campaign waged against the 

publication by senior clerics and morality campaigners. As observed by both Rafter and 

O’Brien much attention has focused on the effect the Irish censorship regime had on books 

rather than on periodicals.2 Understanding the rationale for targeting periodicals such as Picture 

Post is central to comprehending not just the censorship mentality that dominated Irish life in 

the period under consideration but is also central to appreciating the rational offered by 

morality campaigners for the strictures of the Irish censorship regime.  

 

The Irish censorship regime  

As noted by Rafter, ‘throughout the 1920s, leading British newspapers continued to sell 

strongly in the Irish market. Both the Daily Mail and the Daily Express carried over their 

intense circulation battles from the Irish market into Ireland’.3 Prior to Irish independence, as 

noted by Michael Adams, religious sensitivities towards British newspapers that were 

perceived to carry ‘objectionable material’ – coverage of sex-related crime, the divorce courts, 

any mention of contraception, and any irreverent reference to Christianity – was acute.4 Post-

independence, as outlined by both Horgan and Keating, such sensitivities translated into 

sustained political pressure.5 Following a period of intense lobbying by Catholic bishops and 

lay groups the Irish government enacted the Censorship of Publications Act 1929. Section 7 of 

the Act allowed for a three-month ban when issues of a periodical ‘have usually or frequently 

been indecent or obscene or have advocated the unnatural prevention of conception . . . or have 

devoted an unduly large proportion of space to the publication of matter relating to crime’.6 A 

second offence resulted in a permanent ban. Though daily titles did not escape censure, much 

angst was directed towards British Sunday newspapers due to their coverage of sex-related 

crime. Their prevalence – or popularity in Ireland – was outlined in a pamphlet, The Problem 

of Undesirable Printed Matter, published by the Catholic Truth Society of Ireland (CTSI) 

which listed the 1926 circulation figures of such titles as follows:  

 

News of the World 132,444 

Empire News  76,698 



3 

 

Sunday Chronicle 46,188 

The People  30,660 

Reynold’s News 28,772 

Sunday News  22,198 

Sunday Herald 15,842 

Total   352,8027  

 

No sooner had the 1929 Act become law than it was utilised to ban several British newspapers. 

In the Irish parliament, the justice minister, James FitzGerald-Kenny reported that between 

May and November 1930 World’s Pictorial News, News of the World, Empire News, The 

People, Thomson’s Weekly News and Weekly Record had been banned on the grounds of 

excessive crime content; New Leader and Reynold’s Illustrated News had been banned for 

‘advocating the unnatural prevention of conception’; and The Sporting Times had been banned 

for being ‘usually or frequently indecent’.8 

Catholic lay organisations were to the fore in identifying offending publications. In July 

1931 the CTSI complained that several issues of the Daily Worker had carried birth control 

adverts and the title was banned for three months. A similar complaint led to a permanent ban 

in November 1936 – despite protestations by its distributor that he personally removed such 

adverts before supplying the title to newsagents. Three years later the ban was lifted after the 

title informed the justice department that it no longer carried contraceptive adverts and gave an 

assurance that it would not carry such adverts in the future.9 

However, the irregular nature of such adverts provided objectors with an obstacle: it 

left them unable to demonstrate frequent or successive publication of such adverts (successive 

publication being defined by the censorship board as three issues published within a fourteen-

day period). For example, in August 1934, Francis O’Reilly, executive secretary of the CTSI 

wrote to the head of the Irish police objecting to an article on birth control that had appeared 

in News Chronicle of July 26 1934 and observing that the requirement of successive publication 

rendered the Censorship Act moot:   

 

There is an article on Page 8 which is definitely against the law and on which police 

action should be taken under Section 16 of Censorship of Publications Act, 1929. I 

cannot submit the case to the censorship board as I cannot comply with their regulations 

. . . These papers publish articles of this kind from time to time, but they keep outside 

the regulations. They can offend on every fifteenth day!10 



4 

 

 

Having been told that there was nothing that the police nor the justice department could do, 

O’Reilly declared that this implied that the law could be ‘defied with impunity’.11 Such 

perceived shortcomings in the censorship legislation led the CTSI to establish a working group, 

the 1937 report of which noted that the unless successive publication was replaced with single 

instance offending then daily newspapers could advocate contraception without danger of legal 

consequences in 90 out of 312 issues a year, weekly newspapers 26 out of 52 issues, and 

monthlies 6 out of 12 issues. Concluding that the existing law ‘does not provide for sufficiently 

close supervision of periodical publications’, the report called for ‘the present cumbersome 

system to be replaced by a simple, expeditious system’ of instant banning based on one rather 

than successive offences.12 This report was submitted, in October 1937, to government which, 

in December 1938, concluded that no change to the law was ‘necessary or advisable’ (Catholic 

Standard, February 23, 1940).13 Indeed, in July 1938, a justice department memorandum had 

recorded that 49 British and American periodicals had been served with a three-month ban, 

with 17 receiving a second (permanent) ban. Of the 49 bans, 28 related to indecency and 

obscenity; 15 related to crime coverage; and six related to birth control matter. The 

memorandum also noted that the British newspapers that remained permanently banned were 

News of the World, Empire News, New Leader, Thomson’s Weekly News, and Daily Worker.14 

As the CTSI’s demand for a revamped censorship regime was not accepted by government, 

objectors sought to combine complaints of indecency and obscenity with complaints about 

birth control matter – a tactic embraced with gusto by high ranking Roman Catholic clerics 

who objected to the content of Picture Post.   

 

Picture Post 

Published weekly between 1938 and 1957, Picture Post, despite its pioneering 

photojournalism, has been neglected by media historians.15 The origins of the publication lie 

with its first editor, Stefan Lorant, a Hungarian photographer and film director who had edited 

Munchener Illustrierte (Workers Illustrated) in Munich. Fleeing Germany in 1934, Lorant 

arrived in Britain and established a number of short-lived magazines, including Weekly 

Illustrated for the Odhams Press and the self-published Lilliput magazine. While working at 

Odhams Press Lorant met Tom Hopkinson, then a junior journalist, who later recalled that it 

was at this time that he came ‘to recognise photography as a journalistic weapon in its own 

right’.16 The third figure in the story of Picture Post was Edward Hulton, a barrister and 

unsuccessful Conservative parliamentary candidate. Hulton had, in 1936, inherited his father’s 



5 

 

fortune, which had been amassed on the sale, in 1923, of a publishing empire that had included 

Daily Sketch and the Evening Standard.17 Hulton used his inheritance to create Hulton Press 

which, following the sale of Lorant’s Lilliput magazine to the company, launched Picture Post 

with Lorant as editor and Hopkinson as assistant editor. First published in October 1938, the 

prospect of war hung over the project with Hopkinson later observing that ‘if war came 

everyone would want war pictures, so the magazine would quickly find a public: and if there 

was peace, Picture Post could get away to a flying start on the general feeling of relief’.18 This 

optimism proved well-founded: two months after the first edition the print run had increased 

from three quarters of a million copies to one million copies. Four months after its launch 

Picture Post’s print run was 1,350,000: a figure less than the bestselling News of the World 

(3,350,000) but greater than that of the Sunday Express (1,096,000).19 Given his Jewish 

background, Lorant was sensitive to the plight of Germany’s Jewish population. In November 

1938, Picture Post published a feature titled ‘Back to the Middle Ages’ that profiled various 

Nazi leaders and alerted readers to the pogroms then occurring in Germany. The feature 

represented, in Hopkinson’s opinion, ‘the finest use of photographs for political effect’.20 In 

June 1940, amid fear of a German invasion, Lorant left for America with Hopkinson 

succeeding him as editor.  

In 1941 Picture Post published a special issue, ‘A Plan for Britain’, inspired by ‘letters 

from the forces [that] showed how intensely concerned they were that post-war Britain should 

be very different from pre-war [Britain]’. The special issue advocated policies such as ‘full 

employment, minimum wages throughout industry, child allowances, all-in social insurance, a 

state medical service, planned use of all land, and a complete overhaul of education’. Such was 

the response from readers that Picture Post organised a conference in London so that readers 

could hear more about these ideas from experts in various fields. Two years later, Picture Post 

embarked on ‘a campaign on behalf of the Beveridge Report on social security’.21 Such an 

approach chimed, initially at least, with the views of Edward Hulton who, in 1943, had 

published a book, The New Age, which called for ‘a change of heart and a new spiritual and 

social urge’ and for more national and international control of business ‘in an economic system 

combining nationalization and private enterprise’.22 As recalled by Hopkinson, Picture Post 

sought ‘to influence events in a particular direction – that of a more just and equal society’.23 

Indeed, Hopkinson described the staff, which included Fyfe Roberson, Robert Kee, Anne-Scott 

James and James Cameron, as ‘a talented, individualistic, somewhat hard-boiled group of 

journalists, distrustful of authority, not apt to accept slogans, or to swallow without 

examination the assumptions of power politics. So far as it had a common political alignment, 



6 

 

this would be left, though not very far left, of centre’.24 Among the socially aware picture-

stories published by Picture Post and highlighted as memorable by Hopkinson were ‘Life in a 

Mental Hospital’ (November 23, 1946), ‘Inside Holloway Prison’ (September 13, 1947), and 

‘Life in the Elephant and Castle’ (January 8, 1949) which examined modern urban life.25  

In one of the few analytical works on Picture Post, Stuart Hall observed that the 

publication was a product of the fusion of ‘the tradition of social comment and rapportage 

which Hopkinson inherited through English journalism and political writing in the Thirties, 

and the revolutionary developments in layout, typography and photography which flowered on 

the continent, in both commercial and avant-garde circles, in the inter-war years, and of which 

Lorant himself, and his photographers were able exponents’.26 As Hall saw it, Picture Post’s 

‘social eye’ or its ‘socially structured ways of seeing’ emerged from developments in British 

society that ‘enabled some people to look hard at society in a new way – not comprehensively, 

but in a manner and to a degree unstructured by the traditional frameworks of class, deference 

and power which interposed such powerfully-constraining “ways of seeing” between social 

experience and the camera lens’.27 These developments – which ‘began to open up structural 

fissures in the social fabric of the society’ –  included the experience of mass unemployment 

in the 1930s; the collective response to the common enemy of Fascism; the mass mobilisation 

of society which ‘interrupted the traditional and conventional social rules and relations which 

ensured stability and continuity’; and the ‘political consequences of mass civilian 

mobilisation’.28 Other key developments included an emergent emphasis on documentary film; 

the establishment in 1937 of Mass Observation (‘a movement devoted to observing and 

recording the infinite variety of social habits of the British people’); and the ‘literary 

documentary and rapportage’ of authors such as George Orwell. These combined to create ‘an 

emergent form of social consciousness’ and, according to Hall, Picture Post was the key media 

organ of this ‘innovatory way of seeing . . . in which some of the urgent social questions were 

urgently aired, and from which, undoubtedly a distinctive political awareness was also 

generated’.29 As Robert Kee put it, Picture Post’s philosophy ‘lay in the conviction that the 

lives of ordinary people, of the sort of people in fact who read the magazine, could be shown 

to be in themselves rewarding to curiosity, even remarkable and of worth’.30 

By 1945 Hopkinson was convinced that ‘a Labour Government would seek to bring 

about that changed pattern of life in Britain which men and women in the Forces were resolved 

upon’.31 Indeed, Edward Hulton wrote a resounding welcome to the election of Clement 

Attlee’s Labour government in 1945 and expressed relief that ‘the form of Conservatism 

represented by Lord Beaverbrook, and aided and abetted by Mr Churchill in his latest phase, 



7 

 

has been flung indignantly overboard’.32 Despite such proclamations, Hall noted that while 

Picture Post’s ‘social eye was a clear lens . . . its political eye was far less decisive’. In Hall’s 

view Picture Post ‘pinpointed exploitation, misery and social abuse, but always in a language 

which defined these as “problems” to be tackled and remedied with energy and goodwill”. 

Thus it ‘never found a way . . . of relating the surface images of these problems to their 

structural foundations [and never developed] a language of dissent, opposition or revolt’.33  

 

Picture Post and Ireland  

Picture Post then, offered a sociologically-informed left-of-centre, rather than a religiously 

informed way, of looking at society – a view that would have been anathema to the Irish Roman 

Catholic Church which, around this time, was arguing the merits of ‘vocational’ rather than 

state-led organisation of health and welfare.34 But it was Picture Post’s photojournalism that 

attracted the ire of Irish Catholic clerics. The human interest aspect of its photo-essays covered 

everything from swimwear contests, to urban life, crime, and art and would lead Picture Post 

to be the most-regularly banned British periodical in Ireland. It was banned no less than a dozen 

times between December 1939 and July 1956.35 Indeed, such was the suddenness and frequency 

of the bans that Irish Times resident satirist Myles na Gopaleen gleefully pointed out that the 

state-owned national transport company CIÉ was regularly guilty of breaching Section 14 of 

the Censorship of Publications Act 1946 which prohibited the advertising of any banned 

periodical publication. Given that the company’s buses carried adverts for the magazine, na 

Gopaleen noted that the company was in receipt of ‘advertising revenues accruing from a gross 

illegality’ (Irish Times, August 20, 1948). While circulation figures are not available at this 

remove, Picture Post was popular in Ireland: in 1941 writing in New Statesman of wartime 

conditions in Ireland, Elizabeth Bowen noted that ‘English newspapers and periodicals can be 

obtained on order. Picture Post is in constant demand’.36 

Less than three months after the magazine’s launch came the first letter of complaint to 

the censorship of publications board. In February 1939 Rev. J. A. Twomey protested ‘against 

the indecent and suggestive pictorial matter contained in several editions of Picture Post, which 

has a wide sale in each week in Cork’.37 The following month Rev. M. J. Hennelly lodged a 

complaint with the censorship board on the grounds that the magazine was ‘indecent and 

obscene’. Photographs of art were the source of his objection, with Hennelly declaring that 

such images ‘may be alright for the art-lover, but for the ordinary boy and girl they are 

abominably suggestive’.38 The religious press also took a dim view of the publication with the 

Irish Catholic announcing its alarm at ‘the vulgarity and suggestiveness of the illustrations 



8 

 

which appeared in it every week’.39 In an attempt to demonstrate the magazine’s sequential 

indecency John Charles McQuaid, then president of Dublin’s Blackrock College and soon to 

be Catholic Archbishop of Dublin, lodged a detailed complaint with the censorship board.  

McQuaid alleged that obscenity and indecency or advocacy of contraception or 

excessive coverage of crime had occurred twelve times in the issue of January 21, 1939; eight 

times in the January 28 issue; six times in the February 4 issue; twelve times in the February 

11 issue and eight times in the February 25 issue. Among the content McQuaid objected to in 

the latter two issues was a photograph of a female model in a swimsuit; a photograph showing 

the lower legs of female roller-skaters; photographs of statues of the female form at London’s 

Crystal Palace; photographs of female mud wrestlers; and a photograph of a painting of a nude 

female sleeping on a couch.40 McQuaid had longstanding concerns around the portrayal of the 

female form in print. In his memoir, long-time editor of the Irish Press Tim Pat Coogan recalls 

the firm’s controlling director, Vivion de Valera, telling him about how, during his schooldays 

at Blackrock College, he had once been summoned to the college president’s office. There, 

McQuaid instructed de Valera to review a pile of newspaper cuttings of full-page adverts for 

Cleary’s, Dublin’s largest department store. The adverts, Coogan recounts, included ‘small line 

drawings of women modelling underwear of a design which reflected the modest standards of 

the Ireland of that era’. To the young de Valera McQuaid pointed out ‘the insidious immorality 

of the drawings. Some of them, if one used a magnifying glass, indicated the outline of a mons 

veneris’. The message was duly delivered by Vivion to his father, Eamon, who was then Irish 

premier (Taoiseach) and controlling director of the Irish Press Newspaper Group.41 

Despite the detailed nature of McQuaid’s complaint to the censorship board, Picture 

Post was not banned, but it is clear that representations were made to the publisher. In March 

1939 it voluntarily removed a two-page feature, ‘The Painters of Paris’, leaving those copies 

that arrived in Ireland with pages missing. This prompted a protest from R. M Smyllie, editor 

of the Irish Times, who assumed that ‘the Customs authorities had carried out these minor 

operations for the sake of the moral health of the Irish community’. But having contacted 

Picture Post, Smyllie was informed that the feature had been removed by the magazine itself 

on the grounds that it ‘might offend the susceptibilities of your [Irish] censors’ (Irish Times, 

April 4, 1939). Despite this self-mutilation on the magazine’s part, the censorship board 

continued to receive letters of complaint. In October 1939 a Dublin newsagent complained that 

Picture Post had ‘a huge circulation in the city’ and noted that ‘it’s terrible to think this awful 

filth is in a Christian country’. She also recorded how she had refused to stock the magazine 

and had referred it to the priests of her parish.42 The following month (November 1939), an 



9 

 

article, ‘The Fate of Homo Sapiens’, by H. G. Wells referred to the Irish Free State and declared 

that ‘censorship of books and controlled education have produced a crop of young men as 

blankly ignorant of the modern world as if they lived in the thirteenth century, mentally 

concentrated upon the idea of bringing the Protestant North under Catholic control in the sacred 

name of national unity’. Referring to the IRA’s bombing of Coventry the previous August, 

Wells asserted that the attack had been ‘carried out by young priest-taught men who purify 

their souls at mass and confession before they leave a bomb in a London underground station’. 

Describing the Catholic Church as ‘that clumsy system of frustration, that strange compendium 

of ancient traditions and habit systems’ he declared it ‘the most formidable single antagonist 

in the way of human adjustment’.43 This prompted a flurry of complaints to the censorship 

board: one letter described it as ‘nothing short of a national scandal that such journals should 

be allowed to enter Irish homes’; another described Wells’ article as ‘highly blasphemous’; yet 

another described Picture Post as ‘not fit reading for the family in our Catholic state’.44 

Another complaint lodged by John Charles McQuaid claimed that Picture Post had 

been indecent or obscene four times in its October 28 issue, six times in its November 4 issue 

and twice in its November 11 issue.45 In mid-December the censorship board accepted 

McQuaid’s complaint and banned the publication for a period of three months. Two days before 

the board took this decision it had received a letter of complaint signed by several ‘concerned 

citizens’ which noted that ‘Mr H. G. Wells, through this periodical has, by a subversive attack 

on the Catholic Church, been guilty also of a subversive attack on the Constitution, and such 

an attack, in the best interests of all of the citizens of the State must be viewed with 

apprehension, and any periodical used or permitted to be used as the vehicle of such an attack 

must be prohibited’.46 The date of the ban was December 16, 1939, but, at the request of the 

magazine’s Irish distributor, Eason & Son, the justice department held back publishing the 

official notice in the government gazette, Iris Oifigiuil, until December 22. This allowed for 

the distribution of the issue of December 20 which had already arrived in Ireland. However, a 

request that the December 27 issue – 26,000 copies of which were in Liverpool awaiting 

dispatch to Dublin – be allowed to circulate in the state, subject to the justice department 

clearing its content, was rejected.47 Responding to the banning, Francis O’Reilly of the CTYI 

noted that ‘Picture Post had been watched by more than one person over a long period on 

account of its tendency to print pictures which, if they were not all objectionable, on a number 

of occasions went over the border-line of decency’. O’Reilly also returned to his argument 

against the need for three successive issues of a periodical to be deemed offensive before it 

could be banned by noting that if the censorship regulations ‘were less liberal, it is probable 



10 

 

that Picture Post would have been banned on the grounds of indecency and obscenity long 

before the appearance of the Wells’ articles’ (Catholic Standard, January 5, 1940). For its part, 

the weekly newspaper that acted as the unofficial voice of the Catholic Church in Ireland, the 

Catholic Standard, ran a nine-part series denouncing the various works of H. G. Wells. Written 

by regular columnist, president of University College Cork, and later priest, Prof. Alfred 

O’Rahilly, one article described Wells’ Picture Post article as containing ‘offensive guttersnipe 

references to our religion and our country’ (Catholic Standard, January 12, 1940). In a 

postscript to the series, O’Rahilly called on the Irish people to ‘withdraw our support of these 

imported tawdry periodicals which merely want to extract our money while mocking our 

religion and despising our nationality’ (Catholic Standard, March 8, 1940). Interestingly, the 

ban prompted a protest: in January 1940 a petition signed by 35 people from various towns 

around Ireland was sent to the censorship board. Describing Picture Post as ‘one of the most 

human, impartial, and democratic papers recently circulating in Eire’ the petition argued that 

‘an occasional representation of nudity or semi-nudity, in a periodical which aims at giving a 

comprehensive view of modern life, does not constitute a general tendency to indecency’. It 

concluded by noting that ‘any action whose chief effect is to hinder the free circulation of 

varying opinions is detrimental to the moral and intellectual interests of the country and Picture 

Post provided a most valuable open forum’.48  

The ban also prompted a visit to Dublin by Picture Post proprietor Edward Hulton, who 

noted that ‘under British rule in the Eighteenth Century, Dublin was the abode of wit and 

refinement . . . To-day it has been compared to the capital of a small Balkan State . . . culture 

will not survive under a censorship’ (Picture Post, January 20, 1940).  In response, Alfred 

O’Rahilly of the Catholic Standard declared that ‘if culture is dependent on the importation of 

British pornography, then we say frankly: to hell with your culture’ (Catholic Standard, 

February 16, 1940). When Hulton Press sought a revocation of the ban in February 1940 it was 

required by the justice department to give an undertaking to ‘ensure nothing will be published 

in the periodical in future which would be likely to be considered objectionable by the 

Censorship of Publications Board’. As no such undertaking was provided the ban continued 

for the statutory three months.49 

The ban expired at the end of March 1940 and in an attempt to mend relations with the 

Irish authorities Picture Post commissioned a special issue, ‘The Story of Ireland’, for July 27, 

1940. Writing to Irish premier Eamon de Valera, assistant editor Tom Hopkinson noted that 

the special issue would attempt ‘to treat the whole subject in a way that would be at once 

friendly and impartial’.50 The cover image – captioned ‘The Faith of Eire: An old Irish peasant 



11 

 

with a child’ – was a photograph of a man and a young girl sitting beside an open fire and 

praying with a set of rosary beads. Amongst the themed content was a ten-page, pictorial 

feature on Ireland with text by the American writer Tania Long; a discourse on the history of 

Ireland, written by Irish revolutionary and journalist Dorothy Macardle; and an exposition of a 

typical Irish village by Douglas Macdonald Hastings which respectfully noted the centrality of 

the priest in Irish life. However, the issue was immediately banned, this time under wartime 

censorship regulations, as one of its articles referred to a news item that the censorship 

authorities had prohibited Irish newspapers from publishing – the capture of a boat carrying 

two Germans and a cargo of explosives off the Irish coast. This was denounced by the Irish 

censorship authorities as ‘a not very thinly disguised attack’ on Irish neutrality.51 As the issue 

had already been distributed it had to be seized from irate newsagents.52 Later, Dorothy 

Macardle recalled Hopkinson telling her that he had been informed of the ban, but not its 

rationale (Irish Times, June 26, 1957). As newsprint supplies became scarcer, in May 1941 

Picture Post reduced the volume of copies sent to Ireland.53  

 

‘Picture Post Piffle’  

After the war Picture Post continued to have a strained relationship with the Irish censorship 

authorities and morality campaigners. In early 1947 Edward Hulton again visited Ireland and 

his subsequent article ‘Ireland Revisited’ recorded his impressions of how neutral Ireland had 

‘contracted out of the modern world [and] the main stream of human events’ to the extent that 

the state seemed ‘to be in a permanent backwater’. Hulton also described the Irish censorship 

regime as ‘onerous and fantastic’ and, in an inelegant phrase, noted how ‘literature is in many 

ways priest-ridden’. Hulton also criticised what he saw as the ‘puritanical strain’ that 

characterised Irish life and the ‘priestly influence’ that resulted in ‘well-meaning but 

unenlightened interference with the moral life’ of Irish people (Picture Post, June 7, 1947). In 

response, in an article headlined ‘Picture Post Piffle’, the Catholic Standard’s Alfred 

O’Rahilly accused Hulton of wanting ‘to become our people’s father-confessor himself – 

ladling out birth in pictures and similar stuff’ (Catholic Standard, June 27, 1947). In a 

subsequent article, ‘A modern “priest” in mufti’, O’Rahilly compared Hulton (whom he 

described as ‘a self-ordained journalistic-pontiff’) to a list of British figures and missionaries 

who sought to convert Irish people to Protestantism with the promise of soup during the Irish 

famine of 1845–51:  

 



12 

 

He preaches a weekly sermon, he inculcates his own brand of morality, and of course 

he collects his weekly ‘dues’ from as large an Irish congregation as possible. But this 

sacerdotal-commercial mission suffers from ideological rivals: Catholic clergy and 

educators, whose influence makes our people highly critical of the pronouncements of 

this journalistic missionary. We resisted the rather drastic efforts of Elizabeth, 

Cromwell, and Anne; even the more succulent blandishments of the souper gangs. But 

our most recent reformer thinks that we may succumb to more up-to-date ‘softening-

up’ tactics: we are not to be liquidated or even souped, we are to be painlessly picture-

posted. To help to hasten the process, he denounces his competition, our Catholic 

clergy. As if the unrestricted dominance of an irresponsible and alien weekly press were 

not a modern and much more objectionable form of ‘clericalism’!  

 

Hulton, O’Rahilly concluded, was ‘not content with the humble role of providing gossip and 

illustrated news, plus a bit of sex-appeal. He wants to convert us to his omnium-gatherum 

philosophy of life, to destroy the influence of our own educational institutions’ (Catholic 

Standard, July 4, 1947). Between July 1948 and June 1956 Picture Post was banned on 

indecency grounds on ten occasions with each ban being lifted on appeal or following 

assurances given to the censorship board.54 For example, in July 1948, it was banned in relation 

to a two-page article ‘Should A Family Be Planned?’ by Fyfe Robertson which was published 

in its June 12, 1948 edition. Wary of what the article would mean for business Picture Post’s 

three Irish distributors – Eason’s of Dublin, News Brothers in Cork, and Porter’s in Derry – all 

‘acted in concert in removing the objectionable pages’. For its part the Catholic Standard 

applauded this pre-emptive censorship on the part of the distributors and denounced the article 

as ‘a gross insult to Irish Catholics’ (Catholic Standard, June 25, 1948). Under the headline 

‘Mutilated Copies in Éire’ Picture Post criticised the action of its distributors and informed 

them that it would rather suspend sales than submit to such behaviour (Picture Post, June 26, 

1948). But despite the removal of the article, Picture Post was banned by the Censorship of 

Publications Board, a ban that was lifted on appeal in October 1948. In addition, some issues 

were withheld or sent back: in June 1951 one issue was not sent to Ireland due to a two-page 

photographic feature titled ‘Behind the Beaded Curtain’, the subject matter of which was ‘Life 

in a Harem’.55 And, in January 1956, one issue was withdrawn following consultations with 

the publication’s Irish distributor; the consensus being that its colour feature story on the 

Swedish actress Anita Ekberg might ‘offend public taste’ and lead to another ban (Irish Times, 

January 6, 1956).  



13 

 

 By this time, Picture Post, as a viable enterprise, was in trouble. Despite its joy at the 

Labour Party victory of 1945, as the Labour government endured the economic turmoil of the 

post-war years, differences of opinion began to emerge between Hulton and Hopkinson, with 

the latter receiving ‘a shower of notes complaining that the paper was too left-wing; that we 

were “soft” in our attitudes to the “People’s Democracies” of Eastern Europe; that we were 

guilty of “appeasement” in our attitude to the arch-enemy Russia’.56 In February 1950 Hulton 

returned to the pages of Picture Post to call on readers to vote for the Conservative Party and, 

in Hopkinson’s words, ‘in five years a considerable gap had opened between the proprietor and 

the editorial staff, personified by myself’.57 Later that year, Hulton and Hopkinson rowed over 

the appropriateness of a story that exposed atrocities committed on war prisoners by the South 

Korean army. Hopkinson knew that the story ‘might cause difficulties, since any criticism of 

“our side” could be regarded as anti-Western and therefore – in the climate of that time – pro-

Eastern and hence, by another small stretch of meaning, as “Communist propaganda”’.58 While 

Hopkinson advocated publication, he received an instruction  from Hulton that ‘the Korean 

story must on no count appear’.59 When Hopkinson sought to assert his right as editor to decide 

Picture Post’s content he was invited by the board of Hulton Press to resign – an invitation he 

declined before being unceremoniously fired.60 A succession of editors, price increases and 

changing editorial ethos followed with Hopkinson later observing that ‘stories appeared which 

were better suited to certain Sunday newspapers and, when these did not draw readers, there 

would be a serious number or two’.61 A drop in circulation to below 600,000 saw Picture Post 

publish its final edition in June 1957.  

 

Conclusion  

The origins of the Irish censorship regime lay in religious-inspired objections to what was 

viewed as indecent and obscene content in terms of sex-related crime coverage, reports from 

the divorce courts, and birth control adverts. However, the advent of Picture Post was a new 

source of consternation to Irish moralists who, as John A. Murphy observed, ‘expressed the 

interlocking emotions of religion and nationalism and emphasised the superior virtues of Irish 

Catholicism [and who] denounced the dangers to faith and fatherland emanating from the 

ideologies of an irreligious continent and a pagan England’.62 As an innovative photojournalism 

publication with a left-of-centre worldview, its warts and all portrayal of modern life was 

anathema to the Irish post-independence purity project that sought not just to protect the Irish 

population from ‘suggestive content’ but also from content that might suggest alternative 

modes of social organisation to that promoted by the Catholic Church. Picture Post’s 



14 

 

photographic-essay coverage of the life of the unemployed, modern urban life, and the daily 

workings of institutions such as prisons and other places of incarceration was at odds with the 

secretive workings of those entrusted with the running of such institutions in Ireland. Similarly, 

Picture Post’s strong advocacy of state intervention in the provision of services jarred with 

those who, in Ireland, viewed the provision of such services as the sole domain of the Catholic 

Church.  

But, notwithstanding this ideologically objectionable journalism, it was photographic 

content of the female form – alongside birth control content – that was relied upon by morality 

campaigners to convince the censorship board to ban the publication. Throughout its existence, 

and despite the Catholic Standard’s constant criticism of Picture Post’s journalism, it was such 

photographic content that, as late as 1956, resulted in the publication being regularly banned. 

Such content was at odd with the carefully constructed and curated view of Irish society 

as being virtuous and free from the supposed vices that afflicted the outside world. Thus, the 

circulation of any publication that challenged this illusion by means of supposedly indecent 

content, or content that questioned the dominant position of the Catholic Church in Irish 

society, was to be restricted as effectively as possible. While this research has focused on the 

experience of one publication, Picture Post, its experience is illustrative of the difficulties that 

British publications faced in seeking to maintain or build market share in post-independence 

Ireland. The study of the archival records of Picture Post’s engagement with Ireland reveals a 

sustained surveillance project on British publications by morality campaigners and members 

of the Catholic hierarchy. They reveal the difficulties that such campaigners encountered in 

proving sequential rather than one-off instances of indecency on the part of periodicals; that 

readers occasionally grouped together to lodge protests with the censorship board; and that 

Irish distributors, without reference to publishers, sometimes excised troublesome content from 

periodicals prior to delivering them to newsagents. The archives also provide an insight into 

the rational offered by morality campaigners in favour of the censorship regime and the 

characteristics of the censorship mentality that dominated life in early twentieth-century 

Ireland. 

 

 

Notes  

1. For an overview of the Irish Catholic Church’s approach to social organisation see Garvin 

(2005), 276–281. The Report of the Commission on Vocational Organisation (1944) which 

was ignored by the Irish government, represented, in Garvin’s words ‘a disregard for 



15 

 

electoral democracy, a contempt for politicians and public servants and a subconscious 

arrogance derived from the bishops’ belief that they were the rightful rulers of the country’ 

(279).  

2. Rafter, “Evil literature”, 409; O’Brien, “Policing the press”, 15. 

3. Rafter, “Evil literature”, 411.  

4. Adams, Censorship. 

5. Horgan, “Saving us from ourselves”; Keating, “Censorship”.  

6. Censorship of Publications Act 1929, section 7. ‘Indecent’ was defined in section 2 of the 

Act as ‘suggestive of, or inciting to sexual immorality or unnatural vice or likely in any other 

similar way to corrupt or deprave’. 

7. The Problem of Undesirable Printed Matter (1927), cited in Adams, Censorship, 28.  

8. Dáil Éireann (Irish Parliamentary Debates), November 28, 1930. 

9. National Archives of Ireland (hereafter NAI), 90/102/104, letters, July 16, 1931–May 15, 

1939.  

10. Section 16 of the Censorship of Publications Act 1929 made it an offence for any person, 

except under government permit, to print, publish or distribute any publication that advocated 

‘the unnatural prevention of conception or the procurement of abortion or miscarriage’. 

11. NAI, 90/102/28, letters, August 9 & 23, 1934. 

12. Adams, Censorship, 77–80.   

13. Adams (Censorship, 80) notes that the campaign for law reform petered out in 1941 as the 

CTSI acknowledged that ‘the restrictions imposed upon cross-Channel publishers as a result 

of the War have made the problem less pressing’.  

14. NAI, 90/102/137, memo, July 11, 1938. 

15. For example, in a recently published survey of twentieth-century British and Irish 

publications, Picture Post receives occasional mention, but no sustained analysis. See 

Conboy and Bingham, Edinburgh History. For a case study of Picture Post’s ‘pre-war 

presentation of the importance of the ordinary’ see Law, “Picture Post”. 

16. Kee, Picture Post Album, 2. For more on Lorant see Hallett, Real Story and Hallett, 

Stefan Lorant. 

17. Kee, Picture Post Album, 4. 

18. Hopkinson, Picture Post, 10. See also Hopkinson, Of This Our Time. 

19. Picture Post figure from Hopkinson, Picture Post, 11; News of the World and Sunday 

Express figures from Martin (1935).  

20. Ibid., 11. 



16 

 

21. Ibid., 15.  

22. Ibid., 17.  

23. Kee, Picture Post Album, foreword. 

24. Hopkinson, Picture Post, 17. 

25. Ibid., 16. 

26. Hall, “Social eye”, 72. 

27. Ibid., 87. 

28. Ibid., 88–95. 

29. Ibid., 95–102. 

30. Kee, Picture Post Album, 9. 

31. Hopkinson, Picture Post, 16. 

32. Ibid., 18. 

33. Hall, “Social Eye”, 109. 

34. For an overview of the Irish Catholic Church’s approach to social organisation see Garvin 

(2005), 276–281. 

35. This figure is arrived at from an examination of files held at the National Archive of 

Ireland and an examination of the lists of banned publications published by the Irish Times. 

36. Elizabeth Bowen, ‘Eire’, New Statesman, 1941 (republished in Lee, H. (ed.) The 

Mulberry Tree: Writings of Elizabeth Bowen (London: Virago Press, 1986), 30–35, at 33). 

37. NAI, 90/102/154, letter, February 24, 1939. 

38. Ibid., complaint, March 16, 1939. 

39. Cullen, Eason & Son, 275. 

40. NAI, 90/102/154, complaint, March 1, 1939. 

41. Coogan, Memoir, 158–159. 

42. NAI, 90/102/154, letter, October 26, 1939. 

43. Ibid., Picture Post, November 4, 1939. Wells’ article was based on his recently published 

work The Fate of Homo Sapians: An Unemotional Statement of the Things that are 

Happening to Him Now, and of the Immediate Possibilities Confronting Him (London: 

Martin Seeker and Warburg, 1939).  

44. Ibid., letters, November 5 & 6, 1939. 

45. Ibid., complaint, November 16, 1939. The complaint again pointed to ‘suggestive’ 

photographs as indecent content.  

46. Ibid., letter, December 13, 1939. 



17 

 

47. Ibid., letters, December 21, 1939. In its January 13, 1940 issue Picture Post ran a one-

page feature headed ‘We are banned in Ireland’ in which it accused the censorship board of 

banning the publication ‘without having the courage to admit the true reason for the ban’.  

48. NAI, letter, January 26, 1940. 

49. Ibid., letter, February 26, 1940. 

50. Ibid., 97/9/165, letter, July 22, 1940. 

51. Irish Military Archives, MA 2/33 CBB, July 30, 1940, cited in Cole, Propaganda, 57. 

52. Ó Driscoll, Censorship in Ireland, 195.  

53. Cullen, Eason & Son, 369. 

54. Each ban and revocation was listed in the Irish Times, which was the only newspaper to 

itemise the activities of the censorship board. Such detail was also published in Iris Oifigiul, 

the official gazette published by the Irish government.    

55. Cullen, Eason & Son, 276. 

56. Hopkinson, Picture Post, 18. 

57. Ibid.  

58. Ibid., 19 

59. Ibid.  

60. Ibid., 20. 

61. Ibid., 21. 

62. Murphy, “Censorship”, 52. 

 

 

Bibliography  

 

Adams, Michael. Censorship: The Irish Experience. Alabama: University of Alabama Press, 

1968.  

 

Conboy, Martin and Adrian Bingham, (eds). The Edinburgh History of the British and Irish 

Press: Vol. 3: Competition and Disruption 1900–2017. Edinburgh: Edinburgh University 

Press, 2020. 

 

Cole, Robert. Propaganda, Censorship and Irish Neutrality in the Second World War. 

Edinburgh: Edinburgh University Press, 2006.  

 



18 

 

Coogan, Tim Pat. A Memoir. London: Weidenfeld & Nicolson, 2008. 

 

Cullen, L. M. Eason & Son: A History. Dublin: Eason & Son, 1989.  

 

Garvin, Tom. Preventing the Future: Why Was Ireland so Poor for so Long? Dublin: Gill & 

MacMillan, 2005.  

 

Hall, Stuart. “The social eye of Picture Post”, Working Papers in Cultural Studies, 2 (71–

120), Birmingham: Centre for Contemporary Cultural Studies, 1972.  

 

Hallett, Michael. The Real Story of Picture Post. Birmingham: Article Press, 1994. 

 

Hallett, Michael. Stefan Lorant: Godfather of Photojournalism. Lanham, Maryland: 

Scarecrow Press, 2006.  

 

Hopkinson, Tom. Picture Post, 1938–1950. London; Penguin, 1970.  

 

Hopkinson, Tom. Of This Our Time: A Journalist’s Story 1905–1950. London: Hutchinson, 

1982.   

 

Horgan, John. “Saving us from ourselves: contraception, censorship and the “evil literature” 

controversy of 1926”, Irish Communications Review, 5 (1995), 61–67.  

 

Keating, Anthony. “Censorship: the cornerstone of Catholic Ireland.” Journal of Church and 

State, 57, no. 2 (2015), 289–309.  

 

Kee, Robert. Picture Post Album: A 50th Anniversary Collection. London: Barrie & 

Jenkins, 1990. 

 

Law, Michael John. “Picture Post: The Modernity of Everyday Life.” Chap. 6 in 1938: 

Modern Britain, Social Change and Visions of the Future. London: Bloomsbury Academic, 

2018. 

 



19 

 

Martin, Kingsley. “Public opinion: the Sunday newspapers.” The Political Quarterly 6, no. 1 

(1935), 111–112.  

 

Murphy, John A. “Censorship and the moral community” in Communications and Community 

in Ireland, edited by Brian Farrell, 51–63. Cork: Mercier Press, 1984.   

 

O’Brien, Mark. “Policing the press: censorship, family planning, and the press in Ireland, 1929 

-67.” Irish Studies Review, 29, no. 1 (2021), 15–30. 

 

Ó Driscoll, Donal. Censorship in Ireland 1939–1945: Neutrality, Politics and Society. Cork: 

Cork University Press, 1996.  

 

Rafter, Kevin. “Evil literature: banning the News of the World in Ireland.” Media History 19, 

no. 4 (2013), 408–420. 

 

 

  

 


