
1 

 

Independent Newspapers and Irish society, 1973-98 

 

Mark O’Brien 

 

Writing in 1889 the legendary nationalist MP and newspaper editor, T.P. 

O’Connor took a side-swipe at those publications that proclaimed their 

independence of all political and business interests. He declared that he liked ‘an 

“independent” journal as little as the politician who assumes to himself the same 

adjective’. In his long experience of newspapers and politics, he had, he declared, 

ultimately found that ‘independence’ was simply ‘a euphemism for personal 

vanity, personal interest, or mere crankiness of temper and opinion’.
1
 As we have 

seen in chapter two, despite its declaration that ‘The extravagances of partisanship 

will be unknown in the Irish Independent’, William Martin Murphy was not shy in 

using the Irish Independent to defend his commercial interests during the Great 

Lockout of 1913.
2
 Similarly, the Irish Press, although declaring that it would not 

be ‘the organ of an individual, or a group or a party’, was the political organ of 

Eamon de Valera and, to a lesser extent, Fianna Fáil.
3
 In contrast, the Irish Times 

was upfront about where it stood: its first edition had declared ‘As Irishmen we 

shall think and speak; but it shall be as Irishmen loyal to the British connection...’
4
  

As Ireland modernised in the 1960s and as RTÉ began television 

broadcasting that was, by statute, obliged to be fair and impartial in relation to 

news and current affairs, the role of the newspaper as an advocate or defender of 

its owner’s political or commercial interests became outdated. Briefly put, the 

Irish Press gingerly attempted to distance itself from its Fianna Fáil roots through 

the adoption of the ‘fair to all, friendly to Fianna Fáil’ mantra. For its part, the 

Irish Times transformed itself into an ownerless trust, ‘free from any form of 

personal or of party political, commercial, religious or other sectional control’, in 

1974
5
. That left the Irish Independent. In 1973 the Murphy and Chance families 

sold their voting shares in Independent Newspapers to Tony O’Reilly. What 

followed was the rise of a media magnate, the growth of Independent Newspapers 

and concerns about the dominant position the company came to hold, and, 

ultimately, debates about what all this meant for Irish society.   

 

The rise of a media magnate  

In the early months of 1973 rumours abounded that Independent Newspapers was 

set to undergo a change in ownership. At this time, the company published the 

Irish Independent, the Sunday Independent, the Evening Herald, the Drogheda 

Independent, the Dundalk Argus, the Wexford People and the Kerryman. When, 

on 22 February, the board confirmed that ‘certain approaches have been made’ the 

quoted share price jumped from 145p to 200p in the space of one day of trading. 

Among those mentioned as being behind a possible takeover were Tony O’Reilly, 

Rupert Murdoch (who, the Irish Times reported, had apparently been spotted at 

Dublin Airport), Michael Smurfit, and Patrick McGrath, who had been incensed at 

the Sunday Independent’s exposé of the running of the Irish Hospital 

                                                 
1
 T.P. O’Connor, ‘The New Journalism’, The New Review, 1:5 (1889), 423–434 at 433. 

2
 Irish Independent, 3 Jan. 1905. See chapter 2. 

3
 Irish Press, 5 Sept. 1931. 

4
 Irish Times, 29 Mar. 1859.  

5
 Irish Times Trust Ltd, memorandum of association, article 2.d.ii.a. 



2 

 

Sweepstakes.
6
 The prospect of such a large number of newspapers passing into 

Murdoch’s ownership prompted the then minister for industry and commerce, 

Patrick Lalor, to declare that ‘a situation in which ownership or control of Irish 

newspapers passed into non-Irish hands would be unacceptable’ to the 

government.
7
  

However, it was not Murdoch, but Tony O’Reilly that was talking to the 

Murphy family about the purchase of their voting shares that controlled 

Independent Newspapers. Born in Dublin in May 1936, O’Reilly studied law at 

University College Dublin and in 1980 earned a PhD in marketing from the 

University of Bradford. A talented rugby player, he earned twenty-nine caps for 

Ireland between 1955 and 1970. He joined the Irish Dairy Board as its general 

manager in 1962 where he developed the hugely successful ‘Kerrygold’ brand for 

exported butter and in 1966 he became managing director of the Irish Sugar 

Company. Thereafter, he made in name in international business.
8
 Having made 

contact with Independent chairman T.V. Murphy through Murphy’s financial 

advisor, Russell Murphy, O’Reilly encountered no resistance to his proposed 

takeover.
9
 As takeover talks continued, speculation about the mystery buyer 

reached fever pitch. As this was the first time since 1919 that a national 

newspaper group look set to be taken over, all who worked for the company were 

nervous.
10

 

In early March the company’s NUJ chapel held a meeting that resulted in 

the non-appearance of the Irish Independent. In a statement, the chapel noted that 

the 180 journalists had been given no information about the impending takeover 

or any guarantees about their continued employment. It noted that ‘a group of 

faceless men is buying an important newspaper chain [and] its workers are being 

sold as if they were bonded slaves’. It also called for journalists to be represented 

on the board of directors.
11

 The board of directors responded by sacking all 180 

journalists.
12

 The Independent remained off the streets for five days and several 

journalists staged a sit-in at Independent House. Although the board gave a 

written assurance that there would be no redundancies, the newspapers would 

‘maintain their character’, and that these conditions would be written into any 

takeover contract, the NUJ rejected it on the grounds that it had not been made by 

the new owners.
13

 The union eventually received the same assurances from Tony 

O’Reilly and the employment of the journalists was deemed not to have been 

terminated. However, the request for journalistic representation on the board was 

rejected.
14

 

In a radio interview, O’Reilly stated that his takeover of the company was 

‘primarily commercial’. His ambition for the company was for it to ‘continue its 

aggressive commercial standards and for reasonable commercial expansion, 

whether in Ireland or indeed abroad’. The concerns expressed by the journalists, 

were, he observed, ‘legitimate’ and he had given them ‘specific assurances in 

                                                 
6
 Irish Times, 23 Feb. 1973. 

7
 Ibid., 24 Feb. 1973. 

8
 For more on O’Reilly’s business life, see, C.H. Walsh, Oh Really O’Reilly (Dublin, 1992), I. 

Fallon, The Player (London, 1994), or F. O’Toole, ‘Brand Leader’, Granta, 53 (1996), 47-74. 
9
 Fallon, The Player, p. 200. 

10
 In 1919 the Freeman’s Journal Group had changed hands before collapsing in 1924. 

11
 Irish Times, 13 Mar. 1973. 

12
 Ibid., 14 Mar. 1973. 

13
 Ibid., 16 Mar. 1973. 

14
 Ibid., 19 Mar. 1973. 



3 

 

relation to editorial freedom [and] quality of employment’. He declared his 

intention to be a hands-off proprietor and noted that he ‘drew a specific difference 

between ownership and management’. Asked whether the Independent would 

become a Fianna Fáil newspaper, he re-stated his point that editorial freedom had 

been assured. Asked whether he supported Fianna Fáil, he noted that he had been 

variously described as a supporter of ‘all three parties’ though he had never 

declared which political party he supported. When questioned on the power that 

control of so many newspapers might bestow on one person, O’Reilly was 

forthright in his view:  

 

That concern is legitimate. Each man in his own way has to show that he 

means what he says in terms of the commercial and editorial freedom of 

his papers. If he abuses that decision, the concern expressed will be shown 

to be legitimate.
15

 

 

At least one newspaper expressed concern about the concentration of such a large 

number of newspaper titles in one pair of hands. The Anglo-Celt noted that 

Independent Newspapers held ‘a commanding position in Irish newspapers [and] 

‘such power should not be transferred to one company never mind one person’.
16

 

In late March 1973 the chairman of Independent Newspapers, T.V. 

Murphy wrote to its shareholders to inform them that the holders of ‘over 80%’ of 

the company’s 100,000 ‘A’ voting shares (owned mostly by the Murphy and 

Chance families) had agreed to sell their shares to O’Reilly for a price of £10.95 

per share.
17

 While O’Reilly had been fortuitous in his timing of his offer to the 

two families (both of whom wanted out of the newspaper business) he was less 

fortunate with the regulators. The stock market rules had recently changed and 

since O’Reilly was gaining control of the company, he was now obliged to make a 

bid for the 2.3 million non-voting ‘B’ shares. This had not been the original plan. 

According to O’Reilly’s biographer, Ivan Fallon, ‘he [O’Reilly] and the bankers 

argued furiously with the takeover authorities, who refused to yield’.
18

 

Ultimately the ‘B’ shareholders were offered £2.00 per share and several 

companies, including Fitzwilton and New Ireland Assurance (O’Reilly was a 

director of both companies), purchased over 900,000 ‘B’ shares.
19

 The holders of 

the ‘B’ shares were later given voting rights, with O’Reilly receiving additional 

shares, depending on the profitability of the company, to compensate for the loss 

of the exclusive voting rights of the ‘A’ shares. After all these manoeuvres 

O’Reilly’s shareholding was estimated at 30 per cent.
20

 In August 1973 O’Reilly 

wrote to the shareholders and informed them of his vision of the company 

expanding into the fields of advertising, publicity and commercial radio and 

television. Such activity would not, he maintained, be confined to Ireland: the 

company would, in due course, become ‘an international communications group’. 

It was, by any standards, a prophetic letter.  

 

 

                                                 
15

 Ibid., 19 Mar. 1973. 
16

 Ibid., 5 Mar. 1973. 
17

 Ibid., 29 Mar. 1973. 
18

 Fallon, The Player, p. 201. 
19

 Irish Times, 29 Mar. 1973. 
20

 See Irish Times, 14 & 15 Sept. 1973. 



4 

 

The growth of Independent Newspapers 
Once in control of the company O’Reilly remained true to his word and kept an 

eye out for expansion opportunities. One of his first acquisitions was the Sunday 

World. Launched by Hugh McLoughlin and Gerry McGuinness of the Creation 

Group as a brash tabloid, the Sunday World literally exploded onto the staid 

Sunday newspaper market in March 1973. As pointed out by John Horgan, the 

Sunday World ‘absorbed many insights from its UK competitors, notably a cheeky 

willingness to engage in sexual innuendo ... occasionally delivered tough and 

fearless journalism ... adopted a campaigning mode ... [and] ... specialised in short 

paragraphs, screaming headlines, and huge by-lines for journalists’.
21

 It was an 

instant success; by December 1973 its circulation stood at 200,000 and its annual 

profit was £100,000. O’Reilly could not resist making an offer: in 1978 

Independent Newspapers purchased 54 per cent of the Sunday World and bought 

the remainder of the shareholding in 1983. By 1984, Horgan notes, the newspaper 

was contributing £1m per annum to the profits of Independent Newspapers and 

was a significant cash generator for the group.
22

 

O’Reilly’s next attempt at an acquisition did not go quite as smoothly. 

Established by Hugh McLoughlin and John Mulcahy, the Sunday Tribune made 

its debut in October 1980. The following year, it had a circulation of 110,000. The 

initial success of the newspaper was, however, effectively gambled on the launch 

of a daily tabloid, the Daily News, launched in October 1982.
23

 The gamble did 

not pay off and the tabloid dragged the Sunday Tribune down with it. Purchased 

by Vincent Browne and Tony Ryan, the Sunday title survived but encountered 

severe financial difficulties in the late 1980s, during which approaches were made 

to the Irish Times for investment. Instead, a large tranche of its shares was put on 

the market and in late 1990 Independent Newspapers purchased 29.9 per cent of 

the title. As Horgan has pointed out, given the lacklustre financial performance of 

the Tribune, the purchase was most likely a defensive move to prevent any other 

investor from taking an interest in the title and challenging the position of the 

Sunday Independent, which had, the year before, finally overtaken the Sunday 

Press as the biggest selling Sunday newspaper
.
.
24

  

In 1992 Independent Newspapers proposed to increase its shareholding to 

53.09 per cent in return for an investment of £1.9m. To protect the independence 

of the title, an editorial charter was agreed upon.
25

 However, under new 

legislation, the Competition Act 1991, the move was referred to the Competition 

Authority, the report of which declined to sanction the merger by concluding that 

it would ‘be likely to prevent or restrict competition ... and ... would be likely to 

operate against the common good’.
26

 The then minister for industry and 

commerce, Des O’Malley, agreed. From then on, Independent Newspapers simply 

maintained the Tribune on a hugely expensive financial life support machine, 

most likely to prevent any inroads being made by the expanding Sunday Times or 

the newly established Sunday Business Post, until it finally pulled the plug in 

                                                 
21

 J. Horgan, Irish Media: a critical history since 1922 (London, 2001), pp 108-9. 
22

 Ibid., pp 109-110.  
23

 Ibid., pp 111-113.  
24

 Ibid., pp 138-9. 
25

 Ibid., p. 141. 
26

 Competition Authority report of investigation of the proposal whereby Independent Newspapers 

plc would increase its shareholding in the Tribune Group from 29.9% to a possible 53.09% 

(Dublin, 1992), 6:17. 



5 

 

January 2011. One estimate put the value of Independent Newspapers’ loans to 

the Tribune at €40m.
27

 

 

Taking on the Press Group  

It was, however, the targeting of the Press Group by Independent Newspapers that 

is most illustrative of the company’s aggressive expansionist policy. Effective 

control of the Press Group had passed down through three generations of the de 

Valera family, and from the early 1980s the Group seemed to be in permanent 

crisis mode. The introduction of computerised production resulted in a three week 

gap in production in 1983 and a twelve week gap in 1985. The transformation of 

the Irish Press to tabloid format in April 1988 was countered by a joint venture 

between Independent Newspapers and Express Newspapers that launched a 

cheaper colour tabloid, the Star, in February 1988. As losses mounted at the Press, 

Independent Newspapers upped the ante for market share by launching a series of 

promotional games – ‘Fortuna’ in 1988 and ‘Scoop’ in 1989 – that forced the 

Press Group to react. The loss of 20,000 readers a day to the Irish Independent 

during the first week of ‘Fortuna’ forced the Irish Press to launch its own 

promotional game that cost in the region of £250,000. It responded to ‘Scoop’ by 

highlighting the 5p price increase of the Irish Independent through the use of a 

promotional tagline – ‘Our scoop is no price increase’.
28

  

The endless disputes over who controlled the Press Group were also 

manna from heaven to Independent Newspapers. The much-feted partnership with 

Ingersoll Publications in July 1989, which had promised to give Independent 

Newspapers ‘a contest they did not expect’, led to nothing other than acrimony 

and prolonged litigation.
29

 According to the then Irish Independent editor, Vinnie 

Doyle, senior Independent executives were only too well aware of the infighting 

between the various board factions that were tussling for control of the Press 

Group. This presented Independent Newspapers with an ideal opportunity to 

increase the marketing of its own titles and put further pressure on the ailing Press 

Group. According to Doyle, a decision was taken ‘to attack the Press on three 

fronts’:  

 

The Independent Group’s response then, was to put a trickle of money into 

the Irish Independent to fight the Irish Press which we were ahead of 

anyway, but we poured money into the Herald to attack the Evening Press 

and poured money into the Sunday Independent to attack the Sunday 

Press.
30

 

 

The strategy paid off: as the infighting within the Press Group worsened and the 

circulation of its titles continued to decline, the benefactor, in circulation and 

advertising revenue, was Independent Newspapers. In December 1994 the 

unthinkable happened: Independent Newspapers purchased 24.9 per cent of Irish 

Press Newspapers and Irish Press Publications for £1m and a loan of £2m secured 

on the three newspaper titles. The move was condemned by the National Union of 

                                                 
27

 Irish Times, 2 Feb. 2011. 
28

 M. O’Brien, De Valera, Fianna Fáil and the Irish Press (Dublin, 2001), pp 189-193. See also E. 

McCann, ‘Scoop!’, Magill, Feb. 1990, p. 46.  
29

 Irish Press, 8 July 1989. See also R. Burke, Press Delete (Dublin, 2005). 
30

 Interview with Vincent Doyle. 



6 

 

Journalists as being ‘designed to drip feed the only real source of competition to 

the Independent Newspaper Group’.
31

  

Having investigated the deal, the Competition Authority found that the 

acquisition represented both an abuse of a dominant position contrary to section 5 

of the Competition Act and an anti-competitive agreement, contrary to section 4 

of the Act.
32

 It also found that the purchase would further strengthen Independent 

Newspapers’ dominance in the various markets for newspapers and advertising 

and that it was designed to prevent a rival of Independent Newspapers acquiring 

control of the Press titles. In a strong rebuff to the growing might of the company 

the Authority unsuccessfully recommended that the then minister for enterprise 

and employment, Richard Bruton, seek a High Court order to void the purchase.
33

 

At the AGM of Independent Newspapers, O’Reilly denied that the company held 

a dominant position or had abused its position in its acquisition of a minority share 

in the Press Group.
34

 

In May 1995 the Irish Press, the Evening Press and the Sunday Press 

ceased publication and the scramble for their readers produced an interesting 

example of the market power that Independent Newspapers now yielded. When, 

in 1996, the Cork Examiner re-launched itself as the Examiner, the price of the 

Irish Independent was reduced from 85p to 15p for three weeks in Co. Cork, the 

main market for the Examiner title.
35

 All of these moves – the blocking tactics and 

the predatory pricing – were, of course, motivated by commercial logic. But 

where does commercial logic end and press freedom begin? It was this issue that 

the Newspaper Commission attempted to address in 1995 as it examined how best 

a society might structure its newspaper industry so that it represented as many 

viewpoints as possible. 

In its deliberations the commission considered two options; plurality of 

ownership (the idea that ownership and control needs to be dispersed among a 

wide number of companies and owners, each with their own viewpoint) and 

plurality of titles (the belief that ownership and control do not matter, as editorial 

diversity is ensured in large newspaper groups by journalistic and editorial 

integrity and competition for readers). After much debate about whether the 

position of Independent Newspapers hindered diversity or acted a bulwark against 

imported British newspapers, the commission simply concluded that ‘any further 

reduction of titles or increase in concentration of ownership in the indigenous 

industry could severely curtail the diversity required to maintain a vigorous 

democracy’.
36

  

While plurality of ownership might involve state regulation of ownership 

and control, the adoption of editorial charters and the cross-subsidisation of 

different newspaper companies
37

, journalistic and editorial integrity very much 

                                                 
31

 Irish Times, 23 Dec. 1994. IPN was the publisher and IPP was the owner of the Press titles.  
32

  Competition Authority interim report of study of the newspaper industry (Dublin, 1995). 
33

 Ibid. Section 6 of the Competition Act allowed for the enforcement of the regulations of the 

Competition Act by way of High Court action on behalf of the minister for enterprise and 

employment if the case were believed to be of ‘especial public importance’.  
34

 Irish Press, 28 Apr. 1995, cited in Burke, Press Delete, p. 196. 
35

 See Phoenix annual, 1996, p. 34. When, in 2000, the Examiner changed its title to the Irish 

Examiner the Irish Independent warned it about it ‘straying outside their market’. See Irish 

Independent, 16 Aug. 2000. 
36

 Report of the commission on the newspaper industry (Dublin, 1996), p. 30 (1.10) 
37

 See C. Rapple ‘Newspapers are being squeezed by pressures of commercialisation’, Irish Times, 

24 May 1995.  



7 

 

depends on the political or commercial interests of an owner not being allowed to 

influence the content of their titles. It also depends on owners not seeking to 

influence coverage or using their titles to advance or defend their interests. Upon 

taking over Independent Newspapers in 1973, Tony O’Reilly gave an emphatic 

assurance he would not interfere with what journalists wrote. While there is no 

evidence that he has not kept his word, from the early 1980s concerns began to be 

expressed about the commercial and political power that Independent Newspapers 

appeared to yield. 

 

Commerce, politics and Independent Newspapers - 1 

Of primary concern was how the Independent titles would report on O’Reilly’s 

other business interests. One such interest was Atlantic Resources, an oil 

exploration company that was publicly floated in April 1981. On its first day of 

trading its share price quadrupled and many commentators expressed surprise as 

the company had no oil, only a 10 per cent stake in an American company that 

was due to begin drilling off the west coast.
38

 The following June a dispute arose 

between Independent Newspapers and the NUJ after the then editor of the Sunday 

Independent, Michael Hand, removed part of an interview that a journalist, Martin 

Fitzpatrick, had conducted with the president of the stock exchange. The excised 

piece referred to ‘dealings on the exchange in shares of the oil exploration 

company, Atlantic Resources’. After a mandatory chapel meeting that disrupted 

production, the NUJ received ‘assurances from management that they had 

freedom to write about companies in which the newspapers’ directors had 

interests on the same basis as any other company’.
39

 

The links between Atlantic Resources and Independent Newspapers did 

not stop there, however. In an interview in September 1983, O’Reilly told Forbes 

magazine that the geologist hired by Atlantic Resources had chosen six blocks of 

seabed for exploration and that ‘Since I own thirty-five per cent of the newspapers 

in Ireland I have close contact with the politicians. I got the blocks he [the 

geologist] wanted’. The perception of the then Taoiseach, Garret FitzGerald, was 

that while O’Reilly received the blocks he wanted he was unhappy with the terms 

attached to the exploration licences. As remembered by FitzGerald, after the 

government refused to amend the terms ‘the Independent swung somewhat’ in its 

support for his government. It was FitzGerald’s belief that ‘the oil thing was a 

major factor’ in this.
40

  

In the late 1990s the relationship between Independent Newspapers and 

O’Reilly’s other business interests came under sustained scrutiny. In May 1998 

Magill magazine revealed that in June 1989 the then minister for communications, 

Ray Burke, had received a cheque for £30,000 from Rennicks Manufacturing, a 

subsidiary of Fitzwilton, a company in which O’Reilly had a stake.
41

 The cheque 

had been, Fitzwilton explained, intended as a political donation to Fianna Fáil.
42

 

In September 1989, Burke, as minister for communications and justice, announced 

that an Independent Newspapers subsidiary, Princes Holdings, had been awarded 

                                                 
38

 Irish Times, 7 April 1981. 
39

 Ibid., 1 June 1981. Hand also spiked Kevin O’Connor’s story on the Sean Doherty affair; see J. 

Joyce and P. Murtagh, The Boss (Dublin, 1983), pp 268-71. 
40

 O’Toole, ‘Brand Leader’, pp 64-5.  
41

 V. Browne, ‘O’Reilly’s Fitzwilton gave a £30,000 cash cheque to Ray Burke in June 1989’, 

Magill, 28 May 1998, pp 16-22. 
42

 Ibid. 



8 

 

the bulk of the contracts to supply a multi-channel television service around the 

country.
43

 This company operated a microwave system called MMDS to deliver 

TV channels, but many areas already operated their own, albeit illegal, deflector 

systems to receive British channels. In February 1991 Burke wrote a letter of 

comfort to Independent Newspapers, stating that once the MMDS system was 

available in any franchise region, his department would apply ‘the full rigours of 

the law to illegal operations affecting that franchise region’.
44

 

Some years later, in August 1996, the then Taoiseach John Bruton met 

with O’Reilly. In his recollection of the meeting, Bruton observed that O’Reilly 

had ‘expressed a general dissatisfaction about the way he and his interests were 

being recognised by the government’.
45

 Among the issues raised by O’Reilly was 

the inaction on the part of the government against the illegal deflector operators. 

By then the deflector systems had become a political hot potato with huge 

pressure being put on politicians to legalise the systems.
46

 Nonetheless, Bruton 

asked his senior advisor, Sean Donlon, to follow up on O’Reilly’s concerns. At a 

meeting with Independent Newspapers executives in September 1996, Donlon 

was left, he recalled, ‘in no doubt about Independent Newspapers’ hostility to the 

government parties if outstanding issues were not resolved to their satisfaction’.
47

 

Bruton later recalled that he subsequently felt that Independent Newspapers ‘did 

take a negative view, both towards the government and towards me personally’.
48

  

In May 1997 O’Reilly informed the Independent Group’s AGM that 

Princes Holdings had accumulated losses of £21m. ‘Various governments’, he 

noted, ‘did not police the enforcement of their licences in an effective way’.
49

 As 

outlined in a previous chapter, in June 1997, on the eve of polling day for a 

general election, the Irish Independent published a front page editorial entitled 

‘Payback Time’ that strongly criticised the economic policies of Bruton’s 

outgoing Fine Gael, Labour and Democratic Left government and urged readers to 

vote for Fianna Fáil and Progressive Democrats (PD) alternative.
50

 The decision to 

run the editorial was made by the paper’s editor, Vinnie Doyle, who also directed 

its general thrust, although the bulk of the content was written by editorial writer, 

James Downey.
51

 Doyle’s reasoning for the editorial was, according to Downey, 

based on a memorandum from finance editor Brendan Keenan that postulated that 

the country could afford tax cuts if the government restrained public spending. 

The view taken by the editorial was that a Fianna Fáil and PD government would 

cut taxes and restrain public spending.
52

 As Fianna Fáil returned to power, the 

reaction was swift; the leader of the Labour Party, Dick Spring, labelled the 

editorial as ‘disgraceful and despicable, a new low in Irish journalism’.
53

 

                                                 
43

 Irish Times, 5 Oct. 1989. 
44

 Ibid., 14 June 1997.  
45

 V. Browne, ‘Challenging a Taoiseach’, Village, July 2007, p. 28.  
46

 One deflector activist, Tom Gildea, was elected in the 1997 general election for Donegal South 

West. 
47

 Irish Times, 31 Mar. 2004. 
48

 Ibid., 24 Mar. 2004. 
49

 Ibid., 14 June 1997. 
50

 Irish Independent, 5 June 1997.  
51

 J. Downey, In my own time (Dublin, 2009), pp 250-1. 
52

 Ibid. While the Fianna Fáil & PD coalition did cut taxes it also allowed public spending to soar.  
53

 Irish Times, 14 June 1997. Whether the editorial had any real impact on the election result is 

debatable. Bertie Ahern was a popular leader and Fianna Fáil ran a campaign based on thorough 

vote management. Fine Gael actually increased its number of seats. The Labour Party was hardest 



9 

 

When the Irish Times revealed what had transpired at the Donlon / Independent 

Newspapers meeting, the latter company clarified that there was no connection 

between the meeting and the editorial. Editorial policy was, it noted, ‘a matter for 

editors, not senior executives’. It asserted that, as a commercial organisation, it 

had a legitimate right to meet with government representatives and to encourage 

them to enforce the law. It also explained that when the representatives of 

Independent Newspapers had told Donlon that the government ‘would lose 

Independent Newspapers as friends’ they were referring solely to the mediating 

role that the newspaper company was playing between Princes Holdings and the 

government.
54

 For his part, O’Reilly denied having any input into the editorial and 

declared that he was ‘absolutely unequivocal’ that the reference to the government 

losing Independent Newspapers as friends was a reference to potential litigation 

(in relation to the government’s refusal to shut down the deflector systems) rather 

than editorial content.
55

 While the event left a sour taste in many mouths, there, 

for some time at least, the matter rested. 

 

Commerce, politics and Independent Newspapers - 2 

The debate about the commercial or political power of Independent Newspapers 

reignited dramatically in May 1998 when Magill revealed the payment from 

Fitzwilton to Ray Burke in 1989. In the Dáil, former Taoiseach John Bruton 

observed that the chairman of Fitzwilton was Tony O’Reilly whose many business 

interests included ‘the television transmission system, MMDS, which was a 

source of considerable controversy in the lead up to and aftermath of the general 

election of June 1997. Mr. Burke was linked to that controversy. Dr O’Reilly’s 

newspapers took an unprecedented interest in the result of that election’.
56

 Deputy 

Pat Rabbitte pointedly asked: 

 

When huge donations like this are transferred to politicians most people 

ask cui bono? Who benefits and profits from it? Does it support democracy 

or are there other reasons for it? We are assured that Tony O’Reilly knew 

nothing of this £30,000 donation. However, as Minister for 

Communications ... Mr Burke would have been well aware through Dr 

O’Reilly of the connections of the Rennicks subsidiary to Princes 

Holdings, to whom he granted 19 of the 29 licences awarded from the 

MMDS system.
57

 

 

Independent Newspapers came out fighting. In a front page editorial, the Irish 

Independent declared that the company had ‘been the subject of a vicious, 

calculated and damaging smear campaign which has sought to suggest that the 

company was linked in some way with improper payments to a politician’. It was 

a campaign of ‘malicious denigration’ and the company had, it asserted, ‘been 

attacked on the flimsiest of evidence’.
58

 Fitzwilton, it noted, had no business 

connections with Princes Holdings. This riposte, however, only fanned the flames 

                                                                                                                                      
hit; a result, perhaps, of having campaigned strongly against Fianna Fáil during the 1992 election 

and then forming a coalition with it. 
54

 Irish Times, 16 June 1997. 
55

 Ibid., 1 April 2004. 
56

 Dáil Éireann Debates, vol. 491, col. 998 (28 May 1998). 
57

 Ibid., col. 1004. 
58

 Irish Independent, 30 May 1998.  



10 

 

of controversy. In a rancorous Dáil debate, Pat Rabbitte roundly criticised what he 

called ‘the frenetic four day campaign by Independent Newspapers to defend the 

economic interests of their proprietor’: 

 

“Lying letters, phantom meetings and calculated smears” screamed yet 

another front page editorial in the Irish Independent. As the tirade 

continued, one conclusion is inescapable: if ever there was a doubt about 

the undesirability of a dominant position in such a sensitive industry then 

the conduct of Independent Newspapers over the weekend removed that 

doubt. Journalists and columnists were used in such an overkill to defend 

the economic interests of their proprietor that the public were given a 

glimpse of what abuse of dominant position means in practice.
59

 

 

The affair prompted at least one Irish Independent journalist to write an article 

that was mildly critical of the whole affair but it was spiked by the editor Vinnie 

Doyle. After the NUJ made representations to him, Doyle claimed he had acted on 

legal advice. Who or what entity might have sued the newspaper was never made 

clear.
60

 Ultimately the government referred the Burke payment to the Mahon 

Tribunal of Inquiry into certain planning matters and payments. In July 2007 

Fitzwilton won a Supreme Court case that prevented the Tribunal from holding 

public hearings into the payment. The Tribunal had investigated the affair in 

private, but had, the Supreme Court ruled, not followed proper procedure in its 

attempts to initiate a public hearing.
61

  

 

Conclusion 

By the beginning of the twenty-first century Independent Newspapers, 

under O’Reilly’s tutelage, had come a long way. Having taken control of the 

company, he shook the titles out of their 1950s slumber and, on the back of them, 

built a powerful, world-wide, media empire. But for all the titles in all the lands 

that the company owns, the dominant role that it plays in Ireland’s newspaper 

market and its power to set the news agenda is still what preoccupies policy 

makers and commentators concerned about the existence of a diverse and free 

press. As O’Reilly himself acknowledged in 1973, such concerns are always 

legitimate. Amid the rapidly changing media industry and calls for greater 

regulation of media cross-ownership it is unclear what the future holds for 

Ireland’s largest media organisation. As the first decade of the new century ended, 

the power of Tony O’Reilly to control the company had been strongly challenged 

by another rising media mogul, Dennis O’Brien.  

                                                 
59

 Dáil Éireann Debates, vol. 491, cols. 1153-55 (3 June 1998). 
60

 Private information.  
61

 Irish Times, 5 July 2007. 


